Voordelen van voip apps

Het is een veel voorkomende misvatting dat cloudgebaseerde telefoonsystemen vooral gunstig zijn voor grote ondernemingen met complexe IT-eisen en grote budgetten. Ook kleine bedrijven zien grote voordelen, waaronder kostenefficiëntie, schaalbaarheid en de mogelijkheid om overal vandaan te bellen en gesprekken aan te nemen.

Gids voor kleine tot middelgrote bedrijven

Kleine bedrijven omarmden cloud-technologieën tijdens de pandemie, toen de bedrijfscommunicatie thuis plaatsvond en de geschiktheid van onze kantoortelefonie in twijfel werd getrokken. Platforms als Microsoft Teams en Zoom werden cruciaal voor zakelijke communicatie.

Nu we digitaal blijven samenwerken en communiceren, hebben cloud-technologieën hun waarde bewezen en willen bedrijven er meer uit halen. Kleine bedrijven richten hun aandacht op telefonie, en brengen hun zakelijke communicatie volledig onder één dak met een cloud-telefoonsysteem.

Wat is een cloud-gebaseerd telefoonsysteem? 

Hosted VoIP telefoonsystemen maken gebruik van platforms die off-premise worden gehost en voice over internet protocol (VoIP) op internet gebaseerde spraakcommunicatie, en vervangen de noodzaak van traditionele PBX-apparatuur. Omdat ze via het internet werken, hebben ze geen apparatuur of hardware op locatie nodig. Daardoor kunnen ze tegen veel lagere kosten als dienst worden geëxploiteerd en gemakkelijker worden onderhouden dan traditionele telefonie. Ze kunnen ook op- en afgeschaald worden naargelang het aantal gebruikers en de bedrijfsvereisten.

Cloud-gebaseerde telefoonsystemen maken deel uit van het Unified Communications as a Service (UCaaS) aanbod, dat een overvloed aan cloud-communicatiefuncties onder één dak brengt. Die hulpmiddelen omvatten doorgaans videoconferenties, instant messaging, het delen van bestanden en CRM en meer geavanceerde functies. Het verplaatsen van je telefonie naar de cloud biedt de mogelijkheid om je bellen te integreren met het brede pakket aan communicatie- en klantenservicefuncties dat UCaaS te bieden heeft.

Voor kleine bedrijven doen cloud-gebaseerde telefoonsystemen meer dan je oude PBX vervangen. Ze bieden een hele hub voor hybride werken om een nieuwe golf van samenwerking en productiviteit aan te drijven.

Hoe werkt een cloud-gebaseerd telefoonsysteem? 

Met een traditionele telefoon worden gesprekken van een privé telefooncentrale (PBX) naar het openbare telefoonnetwerk ISDN geleid en vervolgens naar de ontvanger van het gesprek. Cloud-gebaseerde telefoonsystemen werken op dezelfde basis, en werken in wezen via virtuele PBX’en die verbinding maken met het openbare netwerk. Wat betreft de manier waarop je verbinding maakt met het ISDN, zul je moeten kiezen uit een paar opties die verschillen al naar gelang je zakelijke eisen.

Met betrekking tot cloud telefoonnummers is er één belangrijk verschil met een traditionele PBX. Bij een legacy systeem hoort een telefoonnummer bij een telefoon en werd de naam van een gebruiker aan dat nummer gekoppeld. Bij cloud phone is het model omgekeerd, en behoort het nummer tot een gebruiker. Om te bellen of gebeld te worden met een cloud phone heeft een gebruiker alleen een ondersteund apparaat en een internetverbinding nodig.

Waarom stappen kleine bedrijven over op telefoonsystemen in de cloud? 

De voordelen van cloud-telefoonsystemen voor kleine bedrijven zijn enorm en een toenemend aantal heeft nu de voordelen, waaronder:

Kostenbesparingen: Cloud telefoonsystemen zijn kostenefficiënter, waardoor de kosten voor de telefoniebehoeften van het gemiddelde bedrijf met 40-80% dalen. Vergeleken met vaste lijnen zijn de totale kosten van installatie, instelling en onderhoud minimaal. Als je wereldwijd belt, kan dat tegen een veel goedkoper tarief in de cloud. Tot slot kun je meer flexibiliteit verwachten met plannen en meer op jouw bedrijf afgestemde oplossingen.

Bedrijfscontinuïteit: Een belangrijk voordeel van een VoIP app is de onmiddellijke flexibiliteit en wendbaarheid die het biedt, wat essentieel is voor thuiswerken. Met cloud telefoons is je nummer niet gebonden aan een specifieke locatie zoals bij statische, vaste bureautelefoons. Cloud telefonie betekent dat je gesprekken kunt aannemen en voeren vanaf apparaten zoals een mobiele telefoon of laptop, waardoor je efficiënter en effectiever met klanten kunt communiceren.

Vermindering van IT-tijd en -middelen: Overschakelen op een cloud telefoonsysteem betekent dat je afscheid kunt nemen van omvangrijke apparatuur en ingewikkelde hardware. Dit betekent minder tijd voor het oplossen van problemen met oudere PBX-apparatuur en minder heen en weer gepraat met telecombedrijven.

Groeit met je mee: Met een cloud telefoonsysteem kun je je aantal gebruikers eenvoudig en snel aanpassen aan de eisen van je bedrijf. Als je bedrijf verandert, profiteer je ook van nieuwe mogelijkheden en functies die naast cloud-telefoonsystemen worden aangeboden.